Skip to content
Menu
Menu

Vážené dámy a páni, vážení priatelia,

mám 59 rokov a považujem sa za skúseného, úspešného a ostrieľaného manažéra, za ktorým sú výsledky, konkrétne skutky a nie iba prázdne reči, či nenaplnené sľuby.

Pochádzam z dedinky Mlynárovce v okrese Svidník, otec bol vodič autobusu a mamka kuchárka v školskej kuchyni. Mám jedného brata. Som veriaci, kresťan, už 38 rokov šťastne ženatý a mam tri dospelé deti. Už 40 rokov žijem v Prešove. Milujem prírodu, venujem sa turistike, včelárstvu, poľovníctvu a investigatívnej žurnalistike. Považujem sa skôr za pragmatického konzervatívca, ako liberála. Svojej rodine a práci som zasvätil celý svoj život. Práca je mojím koníčkom, nesmierne ma baví a všetko čo robím, robím to rád s elánom, láskou a radosťou. Mám vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa. Som absolventom filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v odbore politológia, kde som získal titul PhDr. Venoval som sa pedagogickej a vedeckej práci v odbore sociológia počas doktorandského štúdia a v tomto odbore som získal aj akademický titul PhD.

Založil som niekoľko firiem, ktoré sa zaoberajú stavebnou výrobou, obchodnou činnosťou a vývojom inteligentných systémov na meranie energií. Počas svojej tridsať ročnej podnikateľskej činnosti som vo svojich firmách poskytol pracovnú príležitosť pre viac ako šesťtisíc ľudí.

Moje rozhodnutie kandidovať za predsedu Prešovského samosprávneho kraja vzniklo spontánne, na poslednú chvíľu a bola to reakcia na viaceré prípady, podozrení z klientelizmu, nehospodárneho a neefektívneho vynakladania finančných prostriedkov, na netransparentné verejné súťaže a predražené investičné zákazky na VÚC v Prešove. Ako som už uviedol, baví ma investigatívna žurnalistika a ako riadne registrovaný novinár som sa okrem iného venoval viacerým prípadom podozrení z porušovania zákona zo strany vedenia Prešovského samosprávneho kraja. Moje príspevky si môžete prečítať na www.janbync.sk, alebo na mojej facebookovej stránke.

Vyštudoval som politológiu, preto sa považujem za človeka, ktorý sa rozumie samospráve. Viem, ako má samospráva správne fungovať a ako má zabezpečovať a chrániť práva a záujmy svojich obyvateľov. Pri výkone funkcie predsedu samosprávneho kraja chcem byť politický nezávislý, nespútaný ideológiami politických strán, či koaličných zmlúv, preto som odmietol ponúkanú podporu viacerých politických strán. Chcem byť naozaj slobodný, nezávislý, mať čisté a nespútané ruky a používať zdravý rozum pre náš kraj.

Prešovský samosprávny kraj, podľa môjho názoru nie je otvorený svojím občanom. Vnímam ho, ako ťažkopádny zastaralý stroj, ktorý potrebuje mnoho energie a mnoho impulzov na to aby sa rozhýbal a konečne začal slúžiť svojmu účelu. Terajší župan vyčítal svojmu predchodcovi prezamestnanosť na úrade VÚC, ktorý v roku 2018 zamestnával 224 pracovníkov. Výsledkom „efektívnej organizačnej zmeny“ má byť 302 zamestnancov úradu a množstvo firiem, ktoré si plnia vrecka s peniazmi nás všetkých a fakturujú si v nemerateľných veličinách za poradenskú činnosť, alebo za pomoc pri príprave projektov. Vedúci úradník samosprávy je nedotknuteľný človek so straníckou knižkou, ktorý má na všetko čas a ak ho náhodou urazíte tým, že sa domáhate svojich práv, tak máte smolu. Vedúce funkcie na úrade samosprávneho kraja sú obsadené straníckymi nominantami podľa koaličných dohôd a nie odborníkmi na jednotlivé oblasti a to je na chode úradu jasne vidieť. Občan už stratil vieru, že sa na tomto úrade dá len tak na počkanie, alebo v primeranej dobe niečo vybaviť. Sám mám s tým nepríjemné skúsenosti a aj v tom vidím vážny problém celého úradu.

Samosprávny kraj sa má starať o všestranný rozvoj svojho územia a o potreby svojich obyvateľov. Rozmýšľal som, ako by som správne pomenoval päťročné volebné obdobie vyššieho územného celku pod doterajším vedením, ktoré sa pomaly končí. V jednom zo svojich článkov som ho nazval „štyri a pol roka prázdnin.“ Ale to je omyl, väčšina predstaviteľov Prešovskej VÚC tvrdo pracovala, škoda len, že nie v prospech obyvateľov nášho kraja, ale vo svoj vlastný prospech. Skoro všetci si postavili krásne, nové rodinné domy a poriadne zveľadili svoj osobný majetok. Veľmi sa nemohli venovať rozvoju nášho kraja, lebo košeľa je bližšia ako kabát. Tvárili sa, že to nie je v ich kompetencii, alebo že nevidia problémy, ktoré trápili a neustále trápia obyvateľov nášho kraja. Samospádom dobehlo to, čo bolo rozpracované ešte predchádzajúcim vedením a preto teraz pár mesiacov pred voľbami, keď znova potrebujú vo voľbách naše hlasy sa idú roztrhať so zviditeľňovaním sa. Tvária sa, ako keby sme ich mali na rukách nosiť za to, že za naše peniaze opravili cestu, most, alebo stáročnú školu.

Pred časom som čítal jeden krásny článok v týždenníku Stropkovské Spektrum, tuším to bolo v júnovom čísle tohto roku a dovolím si použiť niekoľko viet z tohto článku, ako príklad, ako to v Prešovskom kraji skutočne funguje. Vtedy som ani netušil, že o niekoľko mesiacov ohlásim kandidatúru na post predsedu VÚC. Spomínaný článok bol o udeľovaní ceny Domašského regiónu a otvorení letnej turistickej sezóny na Domaši, kde sa predseda VÚC, pán Majerský vyjadril: „pekná dovolenka sa dá prežiť aj na Slovensku v Prešovskom samosprávnom kraji, tu na Domaši. Načo by sme išli do Chorvátska? Chorvátsko máme tu doma.“ Kde bol župan o pár týždňov, keď sa nám Domaša tratila pred očami a už bolo jasné, že nízky stav vodnej hladiny ohrozí letnú turistickú sezónu a poriadne prevetrá prázdne pokladnice bezbranných podnikateľov i príjmy priľahlých obcí? No, on už asi bol na dovolenke v Chorvátsku, pretože si doposiaľ nevšimol čo sa na Domaši deje.  Strčiť hlavu do piesku a tváriť sa, že mňa sa to netýka…  Asi takto to doposiaľ na PSK funguje. Márne som sa snažil nájsť na doterajšej práci terajšieho vedenia nášho kraja niečo, na čo by som bol ako obyvateľ, občan tohto kraja hrdý.  Sľubovaná nová energia vo vedení Prešovského kraja, pred voľbami v roku 2017 vydržala iba pár týždňov. Žeby baterky?  

Ja mám inú predstavu o fungovaní Úradu Prešovského samosprávneho kraja. Župan musí byť človek, ktorý braní záujmy obyvateľov svojho kraja, či to je v jeho kompetencii alebo nie. Ak to nie je v jeho kompetencií, tak musí dvihnúť zadok z teplej stoličky a búchať na dvere štátnych úradov, ministerstiev, na úrad vlády. Ak to nepomôže, tak musí buchnúť po stole aj ministrovi a ak bude treba, tak aj premiérovi, veď zastupuje 15 % obyvateľstva a 18 % rozlohy nášho štátu. Župan sa nesmie obklopiť neschopnými straníckymi nominantmi a do riadiacich funkcií musí po transparentných výberových konaniach dosadiť naslovovzatých odborníkov. Väčšina úradníkov bude musieť zapnúť turbo, ak tam bude chcieť pracovať aj naďalej. Úrad sa musí otvoriť občanovi a občan bude na prvom mieste. Znova sa zavedú lehoty na vybavovanie žiadosti a každý úradník bude osobne zodpovedný za ich dodržiavanie.

Najviac ma mrzí skutočnosť, že Prešovský samosprávny kraj funguje nekoncepčne, bez ďalšej vízie, bez priorít rozvoja nášho regiónu, iba tak opatrne, tak náhodou, ako to vyjde, ako sa štátni úradníci rozhodnú a aká výzva na čerpanie eurofondov práve vyjde. Doposiaľ som sa nestretol s dlhodobou víziou koncepcie rozvoja Prešovského samosprávneho kraja, v ktorej by boli jasne smerované ciele rozvoja nášho kraja tak, aby si jednotlivé zámery navzájom neodporovali, aby jeden cieľ nevylučoval ten druhý.

Práve vyvrcholila vládna kríza, rozpadla sa vláda, z ktorej ušiel koaličný partner a ktorú by sme mohli nazvať vláda neporozumenia a konfliktov. Vláda zvolená v demokratických voľbách v demokratickej spoločnosti by mala byť práve v takýchto búrlivých a temných časoch pre svoj národ svetielkom nádeje a istoty, mala by byť majákom, ktorý nám ukáže smer a vyvedie našu krajinu z nebezpečných vôd. Opak je však pravdou, naša doterajšia vláda je najlepším príkladom, aké problémy prinášajú široké koalície politických strán. Práve teraz najlepšie vidíme, aké nešťastné sú politické nominácie a aké „morálne autority a odborne zdatné kapacity“ produkujú politické strany na tie najdôležitejšie pôsty a ako na to dopláca slovenský národ, ako sa posúvame dopredu, od deviatich k piatim.

V tejto dobe chaosu, demagógie a obáv z ďalšej budúcnosti je ťažké hovoriť o víziách o rozvoji, o napredovaní. No ja verím v múdrosť nášho národa a verím, že sa konečne spamätáme a Slovensko bude čoskoro reprezentovať vláda naslovovzatých odborníkov, ktorá bude pracovať pre národ a príjme racionálne opatrenia na zníženie dopadov inflácie a zastaví drastický nárast cien energií. Verím, že my Slováci nedovolíme, aby náš národ naďalej okrádali politici i nadnárodné, energetické spoločnosti, ktoré si za babku kúpili elektrárne, plynárne, vodárne, rafinérie a ostatné strategické podniky. Oni tu na Slovensku neplatia dane, oni sídlia v daňových rajoch, oni tu len zdierajú Slovenský národ. Vymysleli si rafinovaný systém, takých a onakých firiem, za ktorými sú tí istí ľudia a cez tento okrádajú slovenského občana. Poplatky za nezmyselné prenájmy ističov, poplatky za prenos a dopravu energie, rezervované, nevyčerpané, či prekročené limity, len preto, aby obyčajný človek mal v tom zmätok a nevedel za čo skutočne platí. Predstavte si, že aj za tým je politika a politici im v tom zištne pomáhajú, veď napokon ten zložitý systém fakturácie je podložený legislatívou, ktorú schválil parlament, ktorý sme si zvolili.  Ako sa len naši politici pred voľbami bijú do pŕs, čo všetko pre náš národ vykonali, ako nás zachraňovali pri hrozbe nárastu cien energií, PHM, cien potravín, ale keď sa nad tým poriadne zamyslíme, zistíme, že v skutočnosti za ten chaos môžu oni, že je to ich práca.

Mám proeurópske názory a verím, že sa politici v Bruseli veľmi rýchlo spamätajú a nebudú naďalej presadzovať nezmyselné nariadenia Európskeho parlamentu, či Európskej komisie, ktoré nám prikazujú, že lacnú energiu musíme predávať cez medzinárodné burzy a naspäť ju nakupovať neuveriteľne draho. Že nemôžeme na našej zemi pestovať to čo chceme a čo potrebujeme. Že v našich fabrikách môžeme vyrábať iba to čo nám Európska únia dovolí. Ak sa nepostavíme takýmto bezočivým hrozbám a nezabránime ďalšiemu vykrádaniu štátnej i verejnej pokladnice, tak potom je tu zbytočné rozprávať o ďalšom rozvoji regiónu, zdravotníctva, školstva, kultúry a športu…

Je toho veľmi veľa, čo chcem zmeniť a obávam sa, že vás to v polovici môjho članku prestane baviť, že od vás nedostanem dostatok priestoru, aby som tu všetky svoje zámery konkrétne odprezentoval. Chcem pre východniarov vytvoriť nové príležitosti, prilákať nových investorov, pretože len nové a stabilné pracovné miesta môžu dvihnúť životnú úroveň v našom kraji. Takáto vízia nemôže byť aktuálna iba krátko pred konaním volieb, len aby nás zasa opili suchým rožkom. Už tridsaťdva rokov sa pravidelne, každé štyri roky spomína príchod strategického investora do nášho kraja. A potom, keď už majú naše hlasy a svoje teplé a lukratívne miesta, potom ich už nezaujímame. Ak by boli pravdivé všetky doterajšie sľuby politikov o zahraničných investíciách na východe, ktoré nám tlačia do hláv práve vtedy, keď im treba naše hlasy, tak by sme v našom kraji mohli doteraz zamestnať polovicu Európy…

Mám jasnú predstavu o rozvoji nášho kraja, no predstavím len tie základné, ktoré najviac trápia obyvateľov nášho kraja. Aj keď to nie je v kompetencii samosprávy, budem všemocne podporovať výstavbu novej, modernej, komplexnej nemocnice v Prešove, podobne ako sa to plánuje v Martine alebo v Bratislave na Rázsochách. Prešovský kraj potrebuje takúto komplexnú a modernú nemocnicu pre svojich obyvateľov. Máme na to priestor, voľné pozemky, projekt, ktorý už potrebuje iba doladiť a pri dobrej vôli nájde Vláda SR aj peniaze z fondu obnovy na realizáciu takéhoto projektu, len potrebujeme predsedu, ktorý sa bude vedieť východniarov v Bratislave zastať. Veď načo nám budú nové stíhačky, nové helikoptéry, obrnené transportéry, nové drony, keď budeme zomierať v starých plesnivých nemocniciach so zastaralou technikou, plných vírusov a baktérií. Nevidím zmysel vrážať peniaze do nemocničných budov z čias Márie Terézie. Mrzí ma, keď vidím, že 80 ročného Stropkovčana, alebo Svidníčana pošlú na operáciu, alebo na odborné lekárske vyšetrenie do súkromnej nemocnice do Michaloviec, lebo sa tak nejaký úradník rozhodol, že tam ten občan podľa spádovosti patrí. Je mi na nič z toho,  že úradníka plateného z našich daní nezaujíma, že sa do tej nemocnice obyčajný človek ani nemá ako dostať. Toho úradníka nezaujíma, že tých 80 kilometrov nie je prepojených železnicou ani priamou autobusovou dopravou.  A toto je ten problém jednotnej koncepcie rozvoja nášho kraja, kde sa rozvoj jednej oblasti bije s inou. Županovi nesmie byť jedno, keď občanovi zatvárajú ambulanciu, nemocničné oddelenie, či dokonca nemocnicu a mne to určite jedno nie je.

Županovi nesmie byť jedno ani keď občanovi zatvárajú v dedine poštu, ak mu zatvárajú školu, materskú školu, alebo rušia v okresnom meste súd, alebo iný úrad!

Župan nesmie tolerovať ak občanom jeho kraja berú nové vlakové súpravy a nahrádzajú ich starými, len preto, že tie nové musia jazdiť v okolí Bratislavy. Východniari nie sú občania nižšej kategórie, aby ich mohol štátny úradník svojím nezmyselným rozhodnutím tak dehonestujúco ponížiť.

Prešovský kraj je zvláštny aj tým, že niektoré okresy sú bez železnice, o to väčší význam má sieť ciest I., II., a III., triedy.  Podľa stavu týchto ciest je vidieť, že súčasné vedenie Prešovského samosprávneho kraja sa už viac približuje k Bratislave a sťahuje sa viac na západ ako na východ. Svedčí o tom zamrznutá realizácia projektu výstavby R4 a súčasný stav cesty I. triedy s medzinárodnou premávkou, takzvaná cesta smrti medzi Prešovom a Vyšným Komárnikom. Hádam najviac do neba volá stav vozovky popri vodnej nádrži Domaša, na ceste I. triedy číslo 15., medzi Vranovom nad Topľou a Stropkovom. Všetci sme pyšní na naše Tatry, ktoré nás reprezentujú  pred celým svetom, ale nemôžme byť hrdí na tatranské cesty, parkoviska a odstavné plochy.  To je hanba, to je nepochopiteľné, že sa s tým už roky nič nerobí a župa je ticho, čo ticho, ona sa chváli aké úspechy na úseku rozvoja dopravy v našom kraji v tomto volebnom období dosiahla.

V sociálnej oblasti nastáva v tomto ťažkom období veľmi vážna situácia, nevídaný nárast cien základných potravín, obrovské zdražovanie cien energií, bude mať za následok zníženie kvality poskytovania sociálnych služieb, ak nie zatvorenie a zrušenie niektorých nemoderných a z hľadiska spotreby energetický náročných a nehospodárnych zariadení. Aj toto je dôkaz, že sa neoplatí investovať do stáročných kamenných budov bez historickej hodnoty. Dôležité bude stavať sa k tejto situácii racionálne, nájsť rezervy a voľné prostriedky v rozpočte VÚC na dofinancovanie prevádzky sociálnych zariadení a maximálne využívať novopostavené, zrekonštruované, zateplené zariadenia, ktorých prevádzka je z hľadiska spotreby energií menej náročná.

Vláda SR, označila Prešovský samosprávny kraj za menej rozvinutý región. Doteraz bolo vyhlásených viacero vládnych projektov, ktoré mali pomôcť nášmu regiónu. Žiaľ ani jeden nepriniesol žiadny výraznejší úžitok, okrem toho, že sme za nich zaplatili milióny. Zvlášť okresy Stropkov, Svidník, Snina, Medzilaborce, Bardejov, Vranov nad Topľou, Humenné, Kežmarok, Stará Ľubovňa si zaslúžia zvláštnu pozornosť, preto je nevyhnutné začať rokovania so štátnymi orgánmi o možnosti uplatnenia daňových bonusov pre podnikateľov, živnostníkov a investorov, ktorí vytvárajú alebo chcú vytvárať pracovné príležitosti a vykonávať podnikateľskú činnosť v týchto okresoch, tak ako je to bežne vo svete.

Vyšší územný celok sa musí otvoriť občanovi, musí občana pravidelne informovať o všetkých dôležitých rozhodnutiach, ktoré sa ho týkajú. Nesmie sa skryť za hovorkyňu, za tlačové správy, župan sa nesmie báť odpovedať na otázky novinárov a občanov. Informácie o dianí v našom kraji, o pripravovaných akciách, o investičných zámeroch a pripravovaných projektoch  musia byť verejné dostupné pre verejnosť, nielen pre vyvolených so správnou straníckou knižkou! Terajší predseda VÚC, ešte ako kandidát kritizoval predchádzajúceho predsedu, že je netransparentný. Predstavte si, že po vyhratých voľbách, nový predseda zrušil zverejňovanie verejných obstarávaní zákaziek s nízkou hodnotou. Dokonca samosprávny kraj nereagoval ani na žiadosti stavebných podnikateľov, aby boli o týchto zákazkách informovaní a aby sa procesu verejnej súťaže mohli zúčastniť. Prečo asi?

Chcem spojiť náš nádherný región a ukázať, že bez politickej kazajky a s triezvym a zdravým rozumom sa dá za štvorročné volebné obdobie urobiť kus poctivej práce, slušne, bez korupcie, klientelizmu, nie s politickými nominantami, ale s odborne zdatnými a morálne čistými ľuďmi vo vedení kraja.

PhDr. Ján Bync, PhD., nezávislý kandidát na predsedu PSK

Komunálne voľby 2022 - Platená inzercia

PaedDr. Patrik Tomič MBA