Skip to content
Menu
Menu

Komentár / Ignorácia, či vážny signál nespokojnosti?

Včera malo po prvý raz zasadať mimoriadne mestské zastupiteľstvo formou videokonferencie. Formu zvolila primátorka hlavne preto, lebo je dovolenkové obdobie. Zaskočilo ju, že sa na zasadnutie prihlásilo len 7 poslancov. Považuje to za bojkot zo strany poslancov, lebo sa mali schváliť záležitosti, ktoré neznesú odklad. Lenže, každá minca má dve strany a aj táto udalosť má ešte iný uhol pohľadu.

Väčšina poslancov sa zhodla v tom, že chceli fyzickú účasť na zasadnutí, chceli diskutovať a podať protinávrhy. Primátorke to predsedovia poslaneckých klubov dokonca avizovali vopred, ale nerešpektovala ich názor. Napokon, ako v mnohých iných veciach. To, že bojkotovali videokonferenciu je naozaj vážny politický signál, ale nie o ľahostajnosti poslancov. Skôr o zodpovednosti a prejave nespokojnosti s riadením procesov v meste.

Pozemok na Jarkovej

Nechceli napríklad bez diskusie schváliť majetkový prevod na Jarkovej ulici. Mali odhlasovať, že mesto kúpi 80 metrov štvorcových pozemku za cenu znaleckého posudku. Ten však v materiáloch nebol. Ani to, že majiteľ žiada od mesta 1 290 eur za štvorák, čo je neprimeraná cena. Kladie si podmienky, lebo mesto nevysporiadalo pozemky načas.

Neobstojí ani argument, že pozemok majiteľ kúpil na konci minulého roka a územné rozhodnutie pre stavbu bolo vydané v roku 2015. To mesto pred podpisom zmluvy s dodávateľom stavby nekontroluje dokumentáciu? Keby to tak bolo, tak mali čas vysporiadať pozemok od začiatku roka do apríla, kedy radnica podpísala zmluvu s dodávateľom. Na tento problém ich dokonca včas upozornil aj poslanec Martin Eštočák v rámci interpelácie. Konali, až keď sa problém prevalil.

Nákup starých autobusov

Mali odhlasovať nákup 7 ojazdených autobusov od bratislavského dopravného podniku za 42-tisíc eur. Na prvý pohľad sa to javí ako dobrá investícia, dokonca sa tým malo ušetriť 25-tisíc ročne na nájomnom, ale je to riešenie len na 2-3 roky. Sú to vozidlá, ktoré bratislavský dopravný podnik vyradil ako nepotrebné a svojho času bývalého riaditeľa Petra Janusa za to pranierovali.

Akosi zabudli, že ich prenajal preto, lebo potreboval vyriešiť kyvadlovú dopravu v čase, keď sa rekonštruovala Levočská ulica a nemohli po nej jazdiť trolejbusy. Medzi kritikov patril aj súčasný riaditeľ Martin Jaš a teraz prichádza so super návrhom kúpiť ich, lebo súťaž na nákup nových autobusov je zbabraná a procesy sa predlžujú.

Rozpočtové opatrenie a investície

Malo ísť doteraz o najväčšie opatrenie za 3,5 milióna eur a predložený návrh neprešiel ani na júnovom zastupiteľstve. Má veľa úskalí, o ktorých chceli poslanci ešte diskutovať a podať protinávrhy, lebo situácia je vážna a koronakríza ešte neskončila. Mestská kasa musí počítať s tým, že výber daní bude oveľa nižší, ako plánovali.

Na nastavenie priorít majú jednotlivé kluby odlišný názor a už v júni sa netajili tým, že návrh, aký pripravil úrad sa im nepáči. Mali schváliť aj 160-tisíc na opravy havarijných stavov ciest v meste. Lenže ani v tomto pláne  nepanuje medzi poslancami zhoda.  Zhodli by sa zrejme len v jednom bode programu a to v odškodnení obyvateľov z Mukačevskej ulice formou dotácie. S tým by zrejme nemal ani jeden poslanecký klub problém.

To, že  mimoriadne zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné sa dá vnímať aj ako frustrácia poslancov. Mesto zápasí s množstvom problémov, ktoré sa nedarí riešiť a zvonku to vyzerá tak, že každý rozumný návrh z poslaneckých lavíc si väčšina síce vypočuje, ale nepodporí a problémy sa v konečnom dôsledku neriešia, len nabaľujú a zahmlievajú.

Primátorka hovorí o zodpovednosti poslancov voči voličom, ale je to naozaj tak? Lebo niektorí sú naozaj zodpovední, ale už sú unavení z toho, že tú zodpovednosť nevedia v zastupiteľstve a pri riadení mesta presadiť. Otázka teda je, čo je viac. Budúcnosť mesta či politické tričko?

Anna Košuthová