(ako) – Na včerajšom zasadnuté mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo formou videokonferencie, padlo definitívne rozhodnutie. Nové pravidlá regulovaného parkovania v centre mesta začnú platiť od 1. januára 2021. Hlasovaním o tom rozhodli poslanci. Za rezidentskú kartu pre jedno vozidlo zaplatia Prešovčania 20 eur na rok a prvé karty chce úrad vydávať už v decembri tohto roku.
Nové pravidlá sa týkajú Zóny 1 a Zóny 2. V prvej je centrum mesta, kde sa platilo aj doteraz, v druhej ide o mestskú časť Táborisko. Parkovacie miesta vyznačené vodorovným a zvislým dopravným značením, budú spoplatnené. Majitelia vozidiel, ktoré budú stáť v na ceste, na chodníku, či na zeleni musia rátať s odťahom a pokutou.
Prevádzkovateľom parkovania bude mesto Prešov. Od 1. novembra nastúpia na úrad štyria noví pracovníci, ktorí budú mať na starosti parkovaciu politiku, teda obsluhu parkovacích automatov a vydávanie kariet.
Diskusia sa miestami vyostrila
„Som rád, že sme došli k tomuto bodu, aj keď to rozšírenie je z môjho pohľadu veľmi malé. V Zóne 1 budeme mať 709 parkovacích miest, z toho bude 110 pre rezidentov, v Zóne 2 budeme mať 418 parkovacích miest a z toho 146 rezidentov. V súčasnosti spravujeme zhruba tisíc parkovacích miest a ideme na 1 127. Niektoré miesta zaniknú, lebo neboli v súlade s vyhláškou a boli to nelegálne parkovacie miesta. Rozšírenie je len o 1,5 až 2 percentá z celého objemu, ktoré by sme chceli spustiť, teda 16-tisíc parkovacích miest. Aj tak je to dobré, systém treba naštartovať,“ povedal počas diskusie predseda dopravnej komisie Rastislav Mochnacký
Jeho poslanecká kolegyňa Renáta Fedorčíková však pripomenula problém obyvateľov Šafárikovej a Hollého ulice. Ľudia tam mali roky parkovacie miesta, ale zmenou dopravného značenia vznikol žltý pás určený len pre zásobovacie vozidlá. Upozornila, že ľudia sú nespokojní a chystajú petíciu. Zaujímala sa, či sa s tým dá ešte niečo robiť.
Referentka strategického rozvoja dopravy Darina Sýkorová na to reagovala. Podľa nej sa mestské lokality nedajú nafúknuť. „Projektovú dokumentáciu spracoval dopravný inžinier poľa platných noriem. Regulácia dopravy je aj o tom, že sa ľuďom zlepší životné prostredie a autá im nebudú parkovať priamo pod oknom,“ vysvetlila poslankyni Darina Sýkorová.
Prípravy vraj finišujú
Viceprimátor Pavol Neupauer, ktorý je zodpovedný za parkovaciu politiku, poslancov informoval, že príprava vodorovného a zvislého značenia finišuje a koncom novembra má byť všetko pripravené. Do januára budú zvislé značky prekryté.
Úloha nových zamestnancov
Niektorí poslanci však majú stále pochybnosti. Napríklad Richard Drutarovský verejne položil 4 zásadné otázky. „Všetci rezidenti budú mať parkovacie miesto? Je ich dosť? Rezidenti s druhým a tretím autom dostanú tiež parkovaciu kartu? Kto bude rozhodovať o pridelení parkovacích miest podľa poradovníka? Kto bude rozhodovať o odnímaní parkovacích kariet a akým systémom?,“ pýtal sa predkladateľov systému regulovaného parkovania.
Na jeho otázky reagovala Darina Sýkorová. Opäť zdôraznila, že rovnako ako niektoré ulice, ani centrum mesta sa nedá nafúknuť. Vytvorili toľko parkovacích miest, koľko sa dalo. Predtým parkovali autá aj v trojrade, ale teraz to už nepôjde. V súvislosti s vydávaním parkovacích kariet uviedla, že pravidlá budú stanovené v parkovacom poriadku, ale ten ešte nie je schválený. Ľudia si stále kupujú nové autá, preto mysleli aj na určitú rezervu. V súvislosti s prideľovaním kariet uviedla, že sa o to budú starať noví zamestnanci a vytvoria poradovník. Ak to bude nutné, budú rozhodovať aj o odnímaní už vydaných kariet.
Čudné rozhodnutie
František Oľha upozornil, že mesto vyberalo dodávateľa parkovacieho softvéru za zvláštnych podmienok, ktoré sú podľa neho pre mesto nevýhodné a uzavrelo s ním zmluvu len na 1 rok. „Otázkou je, čo bude ďalšie roky. Vieme to? Investujeme čas a peniaze do parkovacieho systému, do automatov a bude to len na jeden rok?,“ položil otázky smerom k vedeniu mesta Oľha.
Zároveň navrhol uznesenie, podľa ktorého zastupiteľstvo žiada viceprimátora Pavla Neupauera vyčísliť všetky náklady na výber firmy na parkovací softvér a informáciu, kto určil výšku poplatkov do systému mesta. V jeho návrhu ho však podporili len 11 poslanci, 11 sa zdržali, takže návrh neprešiel.
Poslanci napokon odhlasovali pôvodné uznesenie aj s dodatkom, s ktorým prišla návrhová komisia. Ten obsahoval požiadavku, aby hlavný kontrolór mesta Martin Brilla preskúmal celý proces obstarávania softvéru pre regulované parkovanie a predložil ho zastupiteľstvu.
Viacerí poslanci tento záver považujú za čudný. Rovnakú informáciu mohol podať viceprimátor, ktorý je za parkovaciu politiku zodpovedný a bolo by to z „pravej ruky“. Namiesto toho zaťažia kontrolóra, ktorý do budúceho zasadnutia ani nemusí stihnúť preskúmať všetky doklady a tie dostane zase len od viceprimátora. Otázkou tiež je, ako poslanci so správou kontrolóra naložia. Prax je taká, že jeho odporúčania na opatrenia zastupiteľstvo zvyčajne nerešpektuje a nekoná.
Foto: presov.sk