Skip to content
Menu
Menu

Súťaž na nové vlaky pre Prešov vyhrala česká Škoda

Prečítať článok

Nové elektrické jednotky nahradia známe „Pantografy“ na tratiach Prešovského a Košického kraja po takmer 50-tich rokoch. Prvé by mohli začať slúžiť už o dva roky.

Dlhé roky patrili ku koloritu železníc na východnom Slovensku no zdá sa, že po takmer polstoročí definitívne ukončia svoju službu. Reč je dnes už o legendárnych elektrických jednotkách pre prímestskú dopravu ktoré si od železničiarov vyslúžili prezývku „Pantograf“.

Cestujúci si ich pamätajú najmä kvôli zanedbanému vzhľadu, vysokej podlahe či koženkovým sedadlám. Značnému diskomfortu boli vystavení aj hedikepovaní cestujúci vďaka absencii plnohodnotného priestoru na ich bezpečnú prepravu.
V súčasnosti (stav k 7.4.2021) je v prevádzke už len päť týchto jednotiek radu 460 a tak väčšinu spojov v okolí Prešova zabezpečujú iba súpravy zložené z nových prípadne zmodernizovaných vozňov k čomu sa pridali aj dve moderné poschodové jednotky, ktoré sa po krátkej dobe vrátili späť na východ Slovenska.

V blízkej budúcnosti ich doplní ešte aj deväť úplne nových elektrických jednotiek, ktoré budú určené výhradne na prevádzku v Prešovskom a Košickom kraji. Nové vlaky nakúpené vďaka eurofondom, budú spĺňať prísne podmienky na bezpečnú, pohodlnú a rýchlu prepravu.

V ich výbave nebude chýbať klimatizácia, bezplatné WI-FI pripojenie k internetu, pohodlné čalúnené sedadlá, vákuové toalety či moderný informačný systém. Budú schopné jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, no svoj potenciál v najbližších rokoch nebudú môcť využiť naplno vďaka zastaranej infraštruktúre.

Železničná spoločnosť Slovensko vyhlásila verejnú súťaž ešte v októbri minulého roka. Zákazku na dodávku nových jednotiek vyhralo konzorcium spoločností Škoda Transportation a ŽOS Trnava. V súčasnosti ešte prebieha kontrola súťaže ktorú vykonáva Úrad pre verejné obstarávanie.

Po kladnom posúdení a podpise zmluvy sa výroba nových vlakov môže začať. Dodané budú jednotky známe pod názvom Panter, ktoré už jazdia v okolí Žiliny. Prvé z nich by cestujúcim mohli začať slúžiť už v roku 2023.

Jakub Marton