Skip to content
Menu
Menu

Náš Prešov rozbehol petíciu za dostavbu severného obchvatu

Prečítať článok

(ako) – Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s Poľskom.

Iniciátori petície, Ján Benko, Ján, Fecko, Jozef Bednár a René Polačok sa rozhodli pre tento krok preto, lebo v poslednom období so znepokojením sledujú, že pripravovaná výstavba desaťkilometrového úseku Prešov, sever – Kapušany sa odďaľuje napriek tomu, že stavba je pripravená na výstavbu a má všetky potrebné povolenia.

„Dôvodom petície je neustály odklad výstavby 2. etapy R4, keďže výstavbou 1. etapy R4 sa nerieši hlavný problém odklonu tranzitnej kamiónovej a nákladnej dopravy z obytných zón mesta. Pre Prešov je alfou a omegou kompletná výstavba prešovského úseku R4, teda križovatka Prešov, západ – Kapušany,“ uvádzajú iniciátori v petícii, ktorou chcú osloviť predovšetkým obyvateľov Prešovského a Košického kraja.

Petíciu zabezpečujú prioritne elektronicky a je možné ju podpísať na webovej stránke peticie.com. Podpisy chcú zbierať do konca februára.

Hrozí medzinárodná blamáž?

Ako za petičný výbor vysvetlil René Polačok, odklad výstavby podľa nich spôsobí ďalšie zaostávanie v rozvoji Prešovského kraja a bude mať naďalej negatívny vplyv na jeho ekonomický rozvoj, prísun investícií a rast nezamestnanosti.

Predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský podporuje aktivistov z OZ Náš Prešov a petíciu medzi prvými podpísal.

„Nám naozaj hrozí medzinárodná blamáž. Maďari a Poliaci stavajú, Slováci ako keby zaspali. Ja naozaj chcem poprosiť a vyzvať ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby akcelerovali svoju činnosť, lebo PSK bude naozaj zaostávať oproti ostatným regiónom, keďže severo-južné prepojenie je pre nás bytostne dôležité,“ uviedol Majerský, ktorý ministerstvá vyzval nielen na urýchlené zapojenie sa do 2. etapy, ale aj do zvyšných ôsmich etáp R4 na slovenskej strane.

Kontaktoval aj ministra dopravy Andreja Doležala. Majerský ho žiadal ho, aby  vyčlenil v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) peniaze aj na súťaž v rámci 2. etapy výstavby a spustil ju. Z rezortu zatiaľ odpoveď neprišla. Majerský chce osloviť primátorov miest a starostov obcí, ktorých sa výstavba  trasy R4 týka, aby sa zapojili do výzvy.

Listy poslali aj prezidentke a premiérovi

Petičný výbor listami oslovil aj prezidentku Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády Igora Matoviča. Vyzvali ich, aby sa zasadili za neodkladné riešenie dopravnej situácie v meste Prešov i celom kraji.

„Veríme, že doterajšie aktivity obyvateľov Prešovského kraja za dôstojné bývanie, a to od blokovania ciest, pracovných stretnutí so zainteresovanými až po petíciu nebudú nikým ignorované a spochybňované, ale konečne naplnené,” píšu v liste.

Iniciatívu OZ Prešov podporuje aj primátorka Prešova Andrea Turčanová. Zdôraznila, že druhá časť severného obchvatu R4 je pre mesto Prešov nesmierne dôležitá, pretože prvá etapa bez tej druhej by nedávala zmysel. Až po dokončení časti R4 minimálne po obec Kapušany príde k odkloneniu tranzitnej dopravy mimo obytných zón mesta Prešov. Požiadala o osobné stretnutie s ministrom dopravy, aby prerokovali dostavbu R4 aj ďalšie témy súvisiace s dopravou v meste.

Dôvod na nátlak vraj nie je

Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf  informoval, že rezort pokračuje v rokovaniach s ministerstvom financií a jeho Útvarom hodnoty za peniaze o harmonograme priorít, v ktorom budú záväzne vyčlenené financie na jednotlivé infraštruktúrne projekty, vrátane výstavby severného obchvatu Prešova. Poznamenal, že petícia ani verejný nátlak celý proces neurýchlia.

Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková v reakcii zdôraznila, že zabezpečenie zdrojov financovania výstavby je v kompetencii rezortu dopravy. NDS koná.  Podľa ich stanoviska aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby R4 Prešov – severný obchvat, druhá etapa, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie (VO). Spustenie VO bolo mierne posunuté z dôvodu precíznej prípravy zabezpečenia kvalitného zhotoviteľa stavby. VO by malo byť vyhlásené do jedného mesiaca. Predpokladaný začiatok výstavby je závislý od jeho  priebehu  a lehota výstavby by mala trvať 52 mesiacov.

Foto: nds.sk