Skip to content
Menu
Menu

Prvá švajčiarska „ektričkozubačka“ Bradavica dorazila na Slovensko

Prečítať článok

(pv) – Tri kamióny doručili prvý z piatich vlakov, ktorými bude Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od júna (po dokončení rekonštrukcie trate manažérom infraštruktúry – Železnicami Slovenskej republiky) zabezpečovať obyvateľom tatranských obcí i turistom prepojenie v rámci siete Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicovej železnice (OŽ).

Novú ozubnicovo elektrickú jednotku (OEJ) s kapacitou 91 miest na sedenie a 88 miest na státie privítal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

OEJ s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. V nových „električkozubačkách“ je:

  • viacúčelový priestor pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby);
  • klimatizovaný priestor;
  • použité materiály sú „vandalizmuvzdorné“;
  • podlaha je protišmyková;
  • zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich;
  • systém počítania cestujúcich;
  • wi-fi pripojenie na internet.

Do prevádzky bude do konca roka 2021 postupne nasadených 5 OEJ pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Historická, stará „zubačka“ bude upravená pre možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kvôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. ZSSK plánuje ponechať dve súpravy týchto jednotiek.

„V roku 2020 sme vypísali v ZSSK len štyri nové verejné obstarávania na modernizáciu starších či kúpu nových vozňov či vlakov,“ hovorí Filip Hlubocký a pokračuje: „Všetky tieto nákupy smerujú do Prešovského a Košického kraja a všetky vysúťažené vozy budú dodané do konca roka 2023.“

Prvá jazda až v auguste

Nová OEJ od renomovaného švajčiarskeho výrobcu teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov, ktorá vzišla z verejnej súťaže. Na jej základe budú nové vlaky pomenované názvami menej známych tatranských štítov ako sú Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Práve obrysy štítu s netradičným názvom Bradavica budú okrášľovať prvý z piatich švajčiarskych vlakov.

Prvú OEJ čaká ešte pred uvedením do prevádzky schvaľovací proces, ktorý pozostáva z množstva statických skúšok a jazdných skúšok na tratiach TEŽ a OŽ. Predpoklad jazdy OEJ s prvými platiacimi cestujúcimi je august 2021. Na konci zimnej sezóny 2021/2022 by malo byť v Tatrách nasadených 5 nových švajčiarskych vlakov. Národný dopravca tiež plánuje formou modernizácie vykonať obnovu všetkých 15 dnešných elektrických jednotiek radu 425, ktoré sú prevádzkované na tratiach TEŽ – domontuje sa klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi.

„Doprava vlakom je v Tatrách mimoriadne populárna,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR. „V roku 2019 prepravili vlaky ZSSK na tratiach TEŽ a OŽ spolu viac ako 3 milióny cestujúcich, ktorí sa ku koncu roka 2019 často oprávnene sťažovali na nedostatočnú kapacitu ponúkaných vlakových spojení. Po pandémii bude toto ekologické a komfortné spojenie pre domácich každodenných pendlerov za prácou do Popradu či tatranských hotelov, ale aj turistov, ešte atraktívnejšie a pohodlnejšie ako pred dvomi rokmi,“ dodal minister.

Foto: ZSSK