New York, Bratislava, Havana. Všetky tieto mestá sa spájajú vo výtvarnom výraze jedného človeka, známeho výtvarníka a prešovského rodáka Vladimíra Ossifa. V spolupráci s kurátorkou výstavy Katarínou Bajcúrovou sa podieľal na príprave a realizácii reprezentatívnej prehliadky svojej výtvarnej tvorby, ktorú takmer po troch dekádach predstavuje v Krajskej galérii v Prešove pod názvom Duch m(i)esta s podtitulom New York – Bratislava – Havana. Výstava má za úlohu mapovať tvorbu posledného desaťročia autora so zameraním na tri tvorivé obdobia v rozmedzí rokov cca 2012 – 2022. Rozsiahly súbor diel je v Krajskej galérii prístupný verejnosti do 29. januára 2023.
Vladimír Ossif patrí k umelcom, ktorý si život nevedia predstaviť v tichu, samote, a v opustení niekde na ostrove bez dotyku s civilizáciou. Neustála túžba a potreba po nových inšpiračných zdrojoch v rušnom prostredí mesta zaviedla Ossifa až za hranice skľúčeného režimu 80-tych rokov.
V roku 1982 emigroval do Paríža, nevrátil sa z organizovaného zájazdu výtvarníkov. „Ako sám hovorí, vždy túžil odísť zo socialistického Československa. Počkal dovtedy, kým jeho otec pôjde do penzie, aby nemal kvôli tomu problémy v práci. (Bartošová, 2022, s. 15)“ V Paríži pokračoval v štúdiu na Vysokej škole umeleckého priemyslu (École nationale supérieure des Arts Decoratifs) a onedlho sa „etabloval v širšom medzinárodnom kontexte súčasného maliarstva. Bolo to nielen vďaka talentu, ale aj jeho vytrvalej a húževnatej, možno až dobrodružnej, povahe. Ako ten povestný „tulák po hviezdach“, ktorý sa prevteľuje z jedného do iného života a prostredia, svetobežník a nomád, je doma všade, kde sa zastaví, založí si ateliér a začne tvoriť: v Paríži, v Madride, Ortaffe, New Yorku, v Bratislave a najnovšie i v Havane… (Bajcurová, 2022)“
Všetky miesta mu poskytujú zdroj inšpirácie, nie sú to len zážitky a dojmy, ale je to prienik do života danej krajiny. Vladimír Ossif pobytom na navštívených miestach preniká do ich hĺbky, spoznáva ich v rôznych podobách. Výsledkom je maľba, často veľkorozmerná, plná vrstiev vznikajúcich nielen ťahom štetca, ale aj miešaním médií a rôznych spôsobov nanášania farby. Ossif svoje diela maľuje v ateliéri, na zemi, nie v prírode a ako sám tvrdí v dokumente Ľubomíra Štecka “Vladimír Ossif / Štvorec v kruhu“, je ateliérový typ, ktorý nevychádza z reality. Nie je pravým turistom, on túži zotrvať na mieste, vizuálne nasávať a pretaviť zažité do svojej tvorby.
Ossifova tvorba je vo svojej podstate slobodná, vychádzajúca z tvorivého slobodného ducha, nespútaného dogmami a pravidlami. Sloboda je východiskovým bodom pre jeho tvorbu a je jeho odrazovým mostíkom.
V priestoroch Krajskej galérie v Prešove sa Vladimír Ossif prezentuje v troch cykloch a to New York, Bratislava a Havana. Všetky tieto cykly, obrazy, sa viažu s istým životným obdobím autora a sú vyústením jeho životnej cesty. V každom celku Ossif vystihol esenciu mesta, ale už to nie je mesto ako sme zvyknutí, plné detailného zobrazenia v štýle vedút, ale je to vyjadrenie podstaty mesta maliarskym gestom.
A ak by sme mali charakterizovať dielo Vladimíra Ossifa v duchu bežne používaných pojmov, bezpochyby by sme využili termín geometrická abstrakcia a abstraktný expresionizmus. Tieto termíny môžu byť pre niekoho cudzie a nič nehovoriace, ale v rukách Vladimíra Ossifa dávajú divákovi možnosť na skúmanie priestoru, priestoru nekonečného, neohraničeného robustnými rámami, plného slobody. Je to azda až prekvapujúce, zarážajúce i obdivuhodné, ako sa človek dokáže nebáť zmeny a byť vo svojej podstate slobodný.
„Ossifovo maliarske gesto je mimoriadne impulzívne, energické, spontánne, veľkorysé a zároveň veľmi telesné. Akoby veľkým rozmachom a rozmerom svojich malieb chcel prekročiť všetky hranice, ktoré ho/nás stiesňujú, hľadať v živote a v maľbe, to, čo preňho a pre nás – znamená sloboda. (Bajcurová, 2022)“
Mgr. A. Chovancová