Skip to content
Menu
Menu

Nový grafikon prinesie rušenie aj vznik nových vlakových spojení

Každoročná zmena cestovných poriadkov vo verejnej osobnej doprave sa dotkne cestujúcich, ktorí využívajú najmä diaľkové spojenia.

Od 11. decembra vstúpi do platnosti tzv. revolučný grafikon železničnej dopravy, ktorý by mal priniesť, v porovnaní so súčasnosťou, rýchlejšie a atraktívnejšie vlakové spojenia. V našom článku sa budeme venovať zmenám, ktoré sa týkajú dopravy v okolí Prešova.

Pozitívny rozdiel, ktorý od polovice decembra nastane, sú posilnené vlaky kategórie REX (RegionalExpres) do Košíc. Po novom sa na trati objavia každú hodinu. Premávať budú v taktovom režime, vždy o 42. minúte. V opačnom smere, teda z Košíc do Prešova, pôjdu rovnako, teda v hodinovom takte o 43. minúte. Expresné spojenie dvoch východoslovenských metropol bude prevádzkované tak ako doteraz, s jedinou medzizastávkou v Kysaku. Cesta bude v porovnaní s osobným vlakom rýchlejšia o 12 minút.

Zlom nastane aj pri prestupovaní v stanici Kysak. Doteraz boli prípoje v smere na Prešov zabezpečované osobnými vlakmi, ktoré zastavovali v každej nácestnej obci. Od 11. decembra preberú štafetu spoje kategórie REX, a prinesú tak komfortnejšiu a hlavne rýchlejšiu cestu do krajského mesta.

Nový grafikon prinesie okrem zrýchlenia vybraných spojení a rušenie tých súčasných. Najzásadnejšou zmenou bude ukončenie prevádzky nočného vlaku R 800/801 Poľana, ktorý ponúkal komfortné spojenie Prešova a hlavného mesta, aj vďaka možnosti cestovania v lôžkových vozňoch. Zrušenie „Poľany“ prinesie aj koniec priameho spojenia Prešov-Praha.

K téme ukončenia prevádzky nočného spojenia medzi Bratislavou a Prešovom sme oslovili aj národného dopravcu, Železničnú spoločnosť Slovensko. Vedúci oddelenia produktov diaľkovej a medzištátnej dopravy, Ing. Marek Kasa pre Prešovský večerník uviedol, že zmeny v systéme dopravy a v polohách vlakov sú smerované k zvýšeniu efektivity železničnej dopravy na jednotlivých traťových úsekoch.„Uvedomujeme si, že niektoré zmeny nie sú pre časť cestujúcich ideálne. Uvedené je však dôsledkom potreby realizácie systémových prestupných a obratových väzieb, taktového GVD a v neposlednom rade stavom železničnej infraštruktúry.“ 

Na záver uvádzame, že vlaky R 800/801 Poľana nebudú zrušené úplne. Premávať budú len z/do Košíc. Rovnako bude naďalej k dispozícii aj priamy lôžkový vozeň na trase Košice – Praha.

Jakub Marton
Ilustračné foto: ZSSK