Skip to content
Menu
Menu

Do Tatier prišiel historický elektrický rušeň Yeti zo Švajčiarska

(pv) – Do flotily historických vozidiel Občianskeho združenia (OZ) Veterán klub železníc Poprad pribudol historický elektrický rušeň Yeti. Ide o historický kus z roku 1927 a dovezený bol zo Švajčiarska. Členovia OZ ho chcú uviesť do prevádzkyschopného stavu a následne ho využívať na vyhliadkové jazdy historických súprav podobne ako Kométa a Trojča vo Vysokých Tatrách.

„Tak, ako električka Kométa dostala svoje meno pri pluhovaní snehových závejov. Na rovnakú činnosť sa na trati Bern – Solothurn a Bern – Worb vo Švajčiarsku používali aj lokomotívy Ge 4/4 111 a 112. Boli vybavené snehovým pluhom, so svojimi 470 kW trakčného výkonu hladko očistili trať od snehu. Ide o konštrukčne jednoduchý rušeň, avšak v zimných podmienkach spoľahlivý a pritom silný. Rovnako ako snežný muž Yeti,“ približuje výkonný riaditeľ OZ Veterán klub železníc Poprad Ján Sabaka.

Yeti je elektrický rušeň Ge 4/4 112, ktorý bol vyrobený v roku 1927 v továrni AEG v Nemecku a dodaný na trať Haspe – Vörde – Breckerfeld. Trať bola súčasťou električkovej trate v neďalekom nemeckom meste Hagen. Pracoval predovšetkým v nákladnej doprave na miestnej železnično-električkovej trati až do jej zániku o niekoľko desaťročí neskôr. V roku 1957 spoločnosť predala najskôr prvý rušeň a v roku 1967 aj rušeň Yeti. Práve ten sa občianskemu združeniu podarilo získať.

„V novom pôsobisku vo Švajčiarsku na vtedajšej Vereinigten Bern Worb Bahnen (VBW) pokračovalo využitie obidvoch lokomotív rovnako. Fungovala tu čulá nákladná doprava. Prepravovali sa predovšetkým normálnorozchodné nákladné vozne na podvalníkoch, pracovné vlaky a vlaky so snehovým pluhom. Lokomotívy spoľahlivo slúžili až do roku 2018 kedy boli odstavené z prevádzky a mali byť zošrotované,“ vysvetľuje Sabaka.

Vďaka nadšeniu a empatii vrcholových predstaviteľov spoločnosti Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) bola lokomotíva s číslom 111 darovaná pre múzeum električiek vo Wuppertale a druhá 112 pre OZ Veterán klub železníc Poprad.

„Sú tak zachránené pred zošrotovaním. Prvá sa vráti do svojej rodnej lokality, druhá začne nový život vo Vysokých Tatrách. Naše OZ plánuje lokomotívu uviesť do prevádzkyschopného stavu a vykonať schválenie tohto typu vozidla na infraštruktúre tatranských železníc. Aj vďaka nej budeme môcť rozšíriť počet historických jázd a zatraktívniť ekologické tatranské električky“ dodáva Sabaka.

OZ Veterán klub železníc Poprad spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách od roku 1983. Jeho hlavnou činnosťou je záchrana, oprava a prevádzkovanie historických súprav tatranskej železnice. V súčasnosti má desať aktívnych členov, ktorí pomáhajú pri rôznych činnostiach spolku.

Foto: Veterán klub železníc Poprad