Skip to content
Menu
Menu

Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty

Prvú septembrovú nedeľu pribudli na mapu certifikovaných slovenských regionálnych značiek prvé tri produkty s označením regionálny produkt Horný Šariš. Sú to jedľový medovicový med, prírodné mydlá s bylinkami a Dukelský beh mieru. Tieto tri produkty splnili požadované kritériá, získali certifikát a môžu byť označené jednotnou grafickou značkou.

„Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá: je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu,“ konkretizuje Lenka Smetanková z Miestnej akčnej skupiny (MAS) Sekčov – Topľa, ktorá regionálnu značku Horný Šariš koordinuje. Spolupracujú na nej aj ďalšie subjekty z územia – MAS TOPOĽA, MAS HORNÁ TOPĽA, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.

Med, beh a mydlá

Hoci medzi certifikovanými produktmi na Slovensku prevládajú remeselné výrobky a podujatia sú skôr ojedinelé, na hornom Šariši získalo v prvom kole certifikát práve obľúbené športové podujatie. Dukelský beh mieru je tretí najstarší organizovaný beh na Slovensku, beží sa už 62 rokov. Dlhoročné športové zápolenie vzdáva hold padlým i preživším hrdinom Dukly. Dnes už legendárny beh odštartoval 5. októbra 1958 výstrel na vojenskom cintoríne na Dukle. Trasa dlhá 21 kilometrov vedie cez Krajnú Poľanu, Hunkovce a Ladomirovú priamo na svidnícku pešiu zónu.

Regionálnu značku získali aj tradičné prírodné mydielka Bardfa. Obsahujú liečivé byliny z horného Šariša, ktoré od jari do jesene v krásnom a čistom prostredí na lúkach v okolí Bardejova vlastnoručne zbierajú manželia Miriam a Ján Šmilňákoví. Mydlá s lopúchom, žihľavou, nechtíkom, levanduľou či rakytníkom sú 100-% prírodné.

Podľa očakávania je tretím produktom s označením Horný Šariš jedľový medovicový med, konkrétne od Stanislava Nováka z Richvaldu. V Čergovskom pohorí je veľa producentov kvalitného medu, pričom unikátom medzi nimi je medovicový med. Vyrábajú ho včely z medovice, ktorú produkujú vošky na jedliach alebo lipách. Obsahuje veľmi veľké množstvo minerálov a stopových prvkov a má liečebné využitie.

Vyhlásia ďalšiu výzvu

Certifikáty prvým trom lokálnym producentom budú slávnostne odovzdané v nedeľu 5. septembra, počas Dukelského behu mieru. Zároveň bude vyhlásená v poradí druhá výzva pre lokálnych producentov. Tá prvá mala totiž len troch účastníkov. „Je to málo, s rovnakým problémom sa však v začiatkoch stretli všetky ostatné regionálne značky. Najťažšie je začať,“ konštatuje Lenka Smetanková a dodáva, že horný Šariš má pre regionálne značenie veľký potenciál: „Už pri budovaní značky pred takmer dvoma rokmi sme stavili hlavne na unikátny medovicový med. Ale sú tu aj liečivé byliny, ktoré rastú v istom a nedotknutom prírodnom prostredí a využíva ich viacero výrobcov. Už nejakú dobu v okolí Bardejova silnie tlak na rozvoj ovocinárstva, obnovujú sa ovocné sady a pribúdajú producenti zameraní na pestovanie a spracovanie tradičného ovocia. A spomenúť musím aj typické drevené šindle, dymom osmahnuté sušené ovocie či hlinenú keramiku. Veríme, že sa nám prihlásia aj títo producenti.“  

Hlavným motívom pre zavedenie regionálneho značenia na hornom Šariši je podpora miestnej ekonomiky. Ako vysvetľuje koordinátorka, „naším cieľom je označovať a odlíšiť jedinečné kvalitné produkty, ktoré vznikajú priamo v tomto území, ktoré má špecifické genius loci. Región navštevuje veľa turistov a chceme im aj takýmto spôsobom ukázať, že práve tieto produkty sú pre naše územie špecifické a keď si ich kúpia, odnesú si domov originálny kúsok z našej krásnej lokality.“

Štartovací balíček a propagácia

Prví traja producenti získali právo označiť svoje výrobky, alebo podujatie ako regionálny produkt Horný Šariš. Lenka Smetanková potvrdzuje, že sa s každým individuálne dohodnú, akým spôsobom si bude svoj produkt značiť: „Či budú logo integrovať do svojej etikety, alebo bude samostatné na nálepke, pečiatke či visačke. Robíme to bez externej finančnej podpory, takže dostanú základný štartovací balíček, nedokážeme zabezpečiť označenie pre desaťtisíce produktov.“

Ambíciou regionálnej značky Horný Šariš je postupne vytvoriť katalóg certifikovaných produktov. „Dovtedy ich budeme propagovať na našej webovej stránke a na rôznych podujatiach. Ak ich počet narastie, budeme spolupracovať s predajnými miestami na hornom Šariši, informačnými centrami, prípadne inými predajničkami, ktoré sa špecializujú na lokálne výrobky. Časom možno vytvoríme aj e-shop, ale to budeme musieť vyhodnotiť ekonomicky,“ prezrádza ďalšie zámery Lenka Smetanková z MAS Sekčov – Topľa.

Na Slovensku je v súčasnosti 13 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych lokálnych produktov.

Veronika Fitzeková