Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodu veľkého poklesu mobility obyvateľstva, ktorý súvisí s opatreniami na zamedzenie šírenia vírusu COVID-19, musí pristúpiť k dočasným obmedzeniam vo vnútroštátnej doprave.
Vlaky InterCity si cestujúci obľúbili a ukazujú, že železničná doprava má na Slovensku – tam, kde sú dobré trate – aj komerčný potenciál. My sa však potrebujeme správať ako dobrý hospodár a v časoch minimálneho presunu cestujúcich pozastavujeme do odvolania prevádzku zostávajúcich IC vlakov. Zmeny budú nasledovné:
Od 3. 11. 2020 sa ruší prevádzka vlakov:
- IC 44 (Košice 07:11 – Bratislava-Nové Mesto 12:08),
- IC 45 (Bratislava-Nové Mesto 15:52 – Košice 20:42),
- IC 523 (Bratislava hl. st. 11:59 – Košice 16:48),
- IC 524 (Košice 17:12 – Bratislava hl. st. 22:00).
Vlaky InterCity predstavujú najrýchlejšie a najpohodlnejšie vlakové spojenie na prekonanie 445 km dlhej trasy medzi hlavným mestom a metropolou východu. Jazdný čas 4 h 36 min je porovnateľný s cestou osobným autom, no vo vlaku môže cestujúci stráviť tento čas produktívne alebo oddychom. Kvalita, rýchlosť a spoľahlivosť je základnou charakteristickou črtou týchto vlakov.
Sú prevádzkované v tzv. komerčnom režime a tešia sa veľkej obľube, čo dokazujú čísla – v roku 2019 prvýkrát v histórii dosiahli riadny (nielen prevádzkový) kladný hospodársky výsledok, t. j. zisk. Ten za rok 2019 predstavuje 206-tis. eur. Prevádzkový zisk vlakov InterCity za rok 2019 bol 3 200-tis. eur.
Prvýkrát boli uvedené do prevádzky v roku 1993. Vznikom ZSSK v roku 2005 ich prevádzka naďalej pokračovala až do januára 2016. Národný dopravca opätovne sprevádzkoval svoju vlajkovú loď po kratšej odmlke v decembri 2016. Odvtedy tento komerčný produkt s minimálnymi a hlavne pozitívnymi obmenami premáva dodnes.
Cestujúci majú, samozrejme, naďalej možnosť využívať rýchliky 6xx, ktoré chodia v pravidelných dvojhodinových intervaloch, prípadne rýchliky 8xx tzv. južnou trasou. Národný dopravca bude naďalej sledovať vývoj situácie a je pripravený pružne reagovať na akékoľvek zmeny.
Výsledky vlakov InterCity 2016 – 2020
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 1-9 2020 | |
počet prepravených cestujúcich | 24 709 | 705 684 | 791 695 | 817 958 | 214 135 |
počet vlakov s príchodom do cieľ. stanice načas | – | 2 548 | 2 463 | 2 497 | – |
priemerné meškanie v cieľovej stanici (v min) | – | 2 | 4 | 3,34 | – |
Optimalizácia dopravy do Českej republiky
Od 4. 11. 2020 budú vlaky Ex 141 Žilina – Praha hl. n. a Ex 142 Praha hl. n. – Žilina vedené len na vnútroštátnom úseku Žilina – Čadca a späť.
V preprave medzi Českom a Slovenskom sú naďalej v prevádzke vlaky nasledovne:
PPS Kúty – Břeclav
- všetky EC vlaky relácie Budapešť – Praha a Bratislava – Praha (obmedzené len vlaky railjet 284/285, vlak EC 270 premáva len po Brno hl.n., obmedzené sú lôžkové a ležadlové vozne na vlakoch EN 476/477);
PPS Horní Lideč
- vlaky Ex 220/221 Žilina – Praha premávajú bez obmedzenia;
- vlaky 122, 123, 126, 127 sú vedené v úseku Púchov – Olomouc;
- vlaky Ex 120, 121, 128, 129, 124, 125 nie sú vedené;
PPS Čadca
- vlaky Ex 140, 143 Žilina – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia;
- vlaky R 342, 343, 344, 345, 346, 347 sú vedené bez obmedzenia;
- vlaky SC 240/241, Košice – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia.
Obmedzenia sa týkajú vlakov:
- vlaky Ex 144, 145, 141, 142 sú vedené len na úseku Žilina – Čadca a späť;
- vlaky R 340/341 sú vedené len z/do Čadce;
- vlaky SC 242/243 nepremávajú ;
- vlaky EN 442/443 sú vedené na úseku Humenné – Žilina a späť.
Cestovné doklady na zrušené vlakové spoje budú nahradené cestujúcim v plnej hodnote bez sankcie za vrátenie.
Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca